Sistemul educațional românesc este centrat pe formarea de competențe. Nimic nou în această afirmație. Și totuși,observând și analizând atent activitățile de învățare, constatăm că în formarea unei competențe mizăm de obicei pe valorificarea informației pentru a forma abilități (trebuie să recunoaștem, însă, că prea multe activități se rezumă la furnizarea de informații). Componenta atitudinală este deseori lăsată în plan secund. Din punctul meu de vedere, un elev cu o atitudine pozitivă și cu dorință de dezvoltare personală nu numai că se implică în activități și obține firesc bune rezultate ale învățării, dar poate fi capabil de performanțe deosebite. Revenim mereu la marea provocare: cum creezi premisele dezvoltării motivației interioare? Fără îndoială, elevii de azi au toată informația la îndemână și mediul digital abundă în resurse prin care își pot dezvolta singuri multe abilități, chiar competențe. Dar prea puțini o fac. Prea mulți vin la școală complet dezinteresați, fără orizont, fără o viziune clară asupra a ceea ce își doresc sa devină. De aici până la eșecul școlar e doar un pas. Avem nevoie de soluții. Nu neapărat revoluționare sau complexe. Ci soluții simple, corelate cu realitățile lumii în care trăim, adaptate la școala românească.
Vă propunem o asemenea soluție simplă. Un set de activități de învățare care au rolul de a stârni, de a crea întrebări, de a stimula curiozitatea, de a oferi răspunsuri la probleme cotidiene. Toate sunt reunite într-o programă de curs opțional integrat, adresată elevilor din ciclul gimnazial, cu puternic caracter interdisciplinar.
Această programă este în curs de proiectare și va fi rezultatul unui proiect de promovare a științelor în județul Ilfov. Printre inițiatorii acestui proiect se află domnul profesor Alexandru Mironov, realizatorul emisiunilor Digipedia, alături de George Tuță, deputat, Adrian Bănuță, redactor-șef Revista Știință și Tehnică, Inspectoratul Școlar Județean Ilfov, Bogdan Chirițoiu, Mihaela Popescu – jurnalist și producător executiv Digi World, Mădălin Ioniță – Asociația Măgurele Science Park, Director Executiv și Tiberiu Fechete – Consiliul Județean Ilfov, Șef Serviciu.
Scopul proiectului nostru este creșterea atractivității domeniilor STEM (ştiinţă, tehnologie, inginerie şi matematică) și nu numai (Științele Vieții și Pământului, socio-umane) în rândul elevilor din județul Ilfov prin dezvoltarea și promovarea unui cadru curricular (programa de curs opțional integrat transcurricular, dar și o serie de resurse ce vin în întâmpinarea participanților la ora de ȘTIINȚE ).
Ideea a pornit de la faptul că există o serie de resurse precum emisiunile de promovare a științelor DIGIPEDIA, resurse care sunt ușor de accesat și de valorificat în cadrul unor activități de învățare.
Există mai multe argumente în sprijinul utilizării emisiunilor DIGIPEDIA ca resursă educațională: tematica științifică este abordată într-o manieră accesibilă, chiar și pentru elevii din ciclul gimnazial, diversitatea subiectelor abordate este extrem de mare, emisiunile sunt disponibile gratuit pe platforma de streaming a DIGI, este un produs românesc cu valențe educaționale care aduce în prim-plan oameni de știință, antreprenori, personalități din România, dar și proiecte științifice românești, subiectele sunt corelate cu tendințele mondiale din știință și societate, tematica abordată poate fi sincronizată și integrată cu resursele curriculare existente și cu numeroase competențe-cheie, participanții la emisiune sunt oameni de succes, realizați prin educație, ce se pot constitui în adevărate modele pentru elevii noștri).
Suntem convinși că secvențe bine alese din miile de ore DIGIPEDIA pot fi prezentate elevilor astfel încât acestea să devină declanșatorul sau „ingredientul” unor unor activități de învățare captivante în care profesorul să dea curs ideii de bază a proiectului nostru: dezvoltarea componentei atitudinale ca premisă esențială în formarea de competențe prin utilizarea unor teme științifice din domeniul STEM și nu numai. Iată câteva dintre temele pe care dorim să le abordăm: Omul și spațiul extraterestru, De vorbă cu planeta – provocările mediului înconjurător în contextul „greening development”, Tehnologiile viitorului.
Acestea sunt doar câteva exemple. Deși pare o abordare eterogenă, „liantul” și ancora acestor teme este realitatea cotidiană. Din această perspectivă, programa noastră va încerca sa consolideze rolul științelor în școală, mai ales la gimnaziu într-o primă etapă. Mai mult, vom aborda o serie de teme care vor forma abilități esențiale parcurgerii unor unități de învățare (regăsite în programe școlare din trunchiul comun) cu profund caracter interdisciplinar. De exemplu, la geografie, clasa a V-a, pentru activitățile de învățare de la domeniul de conținut „Terra – o planetă a Universului”, se dorește ca elevii să înțeleagă și să utilizeze în viața de zi cu zi noțiuni de fizică, dar acestea nu se regăsesc în curriculumul deja parcurs. Asemenea situații mai există și în programele școlare de la alte discipline de studiu. De aceea ne dorim ca prin acest proiect curricular să venim în întâmpinarea colegilor profesori pentru a stârni curiozitatea elevilor și să putem contribui la o educație de calitate, adaptată provocărilor impuse de ritmul schimbărilor socio-economice contemporane.
Pornim de la o premisă binecunoscută: suntem supuși unei avalanșe de informații din multiple domenii și, în cazul copiiilor, aceste informații depășesc frecvent nivelul indus de programele școlare. De exemplu, copiii primesc informații despre explorarea spațiului cosmic din multiple direcții (precum filme documentare și SF, mass media), dar abia în clasa a VI-a fac Fizică și pot analiza cu adevărat noțiunea de gravitație. Dar evident că cei mai mulți copii au în minte asocieri între diferite fenomene și gravitație și chiar explicații coerente, chiar dacă nu le-au analizat la școală. Însă, nu trebuie să neglijăm riscul ca unele noțiuni să fie înțelese greșit. Așadar, apare nevoia de a înțelege fenomene și de a utiliza noțiuni științifice vehiculate în mediile informaționale (și deci, de a percepe corect realitățile în care copiii noștri trăiesc), de la vârste tot mai mici. Prin programa noastră ne propunem să clarificăm o serie de noțiuni științifice, să dezvoltăm capacitatea de a înțelege realitatea pe baze științifice, înainte ca elevul să ajungă să parcurgă clasicul traseu curricular. Încercăm astfel să rezolvăm și unele desincronizări dintre programele școlare și să dinamizăm oferta curriculară.
Am prezentat doar o parte din coordonatele proiectului nostru. Pe măsură ce lucrăm, vom veni cu noi idei ce vor contura o programă simplă, ușor aplicabilă de profesori, captivantă și provocatoare pentru copii. Nu pot încheia fără a sublinia faptul că acest proiect este și un exemplu de bune practici privind colaborarea dintre instituții și companii pentru o educație de calitate: Consiliul Județean Ilfov (sprijin în promovarea și informarea la nivel județean), Inspectoratul Școlar Județean Ilfov (identificarea unui grup de experți care sa dezvolte curricula, sprijin în promovarea și informarea la nivel județean și pilotarea programei școlare în școlile din județul Ilfov), Asociația Măgurele Science Park – MSP (promovarea și informarea la nivel județean, sprijin în etapa de pilotare), grupul DIGI, prin emisiunea DIGIPEDIA (furnizarea conținutului digital care va fi integrat în programa școlară opțională).
prof. dr. Cristina PETRE-GHIȚĂ
Inspector Școlar General Adjunct
Inspectoratul Școlar Județean Ilfov