Context
Allevosi Bakken & Bæck sunt pe ultima suta de metri in implementarea proiectului Whizzer. Proiectul beneficiaza de un grant operat de Innovation Norway, finantat prin EEA & Norway Grants, programul SMEs Growth Programme. Finantarea este in valoare totala de 738.375 EUR, din care 420,000 EUR nerambursabili.

In 2018, Allevo a aplicat pentru finantare si a incheiat un acord de parteniat cu buticul de dezvoltare software Bakken & Bæck, pentru a dezvolta, in cazul in care proiectul ar fi primit finantare, o aplicatie care ofera operatiuni financiare “as a service” catre IMM-uri. Sansa a facut ca o parte din proiectul depus sa fie finantata, si anume partea de dezvoltare experimentala a aplicatiei, astfel ca din 1 noiembrie 2019 echipele celor doua companii din Romania si Norvegia, au inceput sa lucreze impreuna pentru dezvoltarea aplicatiei imaginate in planul de afaceri depus in 2018. Implementarea proiectului se aproprie de sfarsit, cu data limita 30 noiembrie 2021.
Desigur, ca in orice proiect, ambele echipe s-au lovit de bariere imposibil de estimat la momentul zero, cele mai notabile fiind o serie de factori externi care au influentat progresul proiectului. Desi poate era de asteptat ca pandemia care a luat amploare in martie 2020 sa fi afectat serios bunul mers al lucrurilor, aceasta a avut un impact minim asupra echipelor si a modului in care acestea au colaborat. Ca o lectie invatata, care poate va fi de ajutor altor companii care planuiesc sa acceseze astfel de finantari in viitor, mai jos sunt listate exemple de factori care au generat intarzieri in planificarea activitatilor sau modificari ale scopului proiectului. Aceasta lectie invatata este un rezultat colateral al proiectului.
- Echipa alocata la proiect a fost estimata ca fiind alocata full time. In realitate, cand membrii seniori ai echipei au fost indisponibili, activitatea lor a fost acoperita de membri juniori, care au o eficienta mai mica in rezolvarea task-urilor alocate. Aceasta a fost o prima sursa de intarzieri, care nu a putut fi compensata pe parcursul proiectului. Recomandam ca efortul HR sa fie estimat cu o marja care sa poata acoperi astfel de situatii.
- Echipele Allevo si Bakken & Bæck au definit in 2018 conditiile parteneriatului si au schitat in linii mari activitatile de care urma sa se ocupe fiecare dintre echipe. Cand proiectul a primit finantare si a fost lansat, s-a inceput o etapa de analiza avansata a scopului proiectului si a livrabilelor fiecareia dintre echipe. Din nefercire, anumite activitati care au fost scoase din scopul echipei Bakken & Bæck si relocate echipei Allevo, nu au mai putut fi finantate. Recomandam ca alocarea bugetului per activitati sa fie facuta foarte atent, pentru a evita astfel de situatii.
- Formatul de bilant contabil se modifica in Romania cu o frecventa de aproximativ doua ori pe an. Acest lucru a introdus necesitatea de a implementa un format flexibil de bilant in aplicatie, pentru a putea acomoda usor astfel de modificari in viitor. Din cauza faptului ca acest aspect a fost neglijat in estimarea din 2018, aceasta modificare ramane o activitate nefinantata.
Aplicatia Whizzer
Aplicatia vine in ajutorul antreprenorilor sau directorilor de IMM-uri care nu au o experienta prea ampla financiar-contabila, care nu au alocat intern un rol de director financiar (un CFO) si care nu isi permit sa investeasca in solutii big tech dedicate operatiunilor financiare. Un astfel de antreprenor are de obicei un business suficient de complex din punct de vedere al operatiunilor pentru a avea nevoie de automatizare si integrare a surselor de date financiare disponibile.
Cam orice IMM lucreaza cu: 1/ bancile partenere, care ii ofera acces facil la distanta la conturile deschise prin aplicatii de internet banking proprii; 2/ contabilul sau firma de contabilitate, daca acest serviciu este externalizat, care ofera balantele contabile de obicei in fiecare 25 ale lunii.
Aplicatia Whizzer este o unealta de raportare financiara care prezinta informatii la zi si pe intelesul unei persoane de business. Aceasta aplicatie completeaza aplicatiile de contabilitate existente in piata, si aplicatiile de internet banking oferite de banci. Este o aplicatie care imbogateste informatiile financiare disponibile la banci si in contabilitate, pentru a prezenta cum arata business-ul intr-un anumit moment de timp.
Tinand cont ca in ultimii 40 de ani sistemele contabile nu au suferit modificari notabile, este momentul ca un antreprenor sa poata avea acces in timp real la informatii critice despre propriul business. Care sunt rezultatele obtinute intr-o anumita perioada, care sunt obligatiile de plata in perioada urmatoare, ce costuri s-au inregistrat, ce urmeaza sa se incaseze – toate acestea sunt intrebari care ar trebui sa aiba raspuns instant.
De aceea, cu Whizzer IMM-urile centralizeaza fluxuri financiare uzuale si obtin informatii la zi despre: balanta contabila, plati salariale, flux de numerar, conturi contabile, raportare contabila. Aplicatia poate fi gazduita in cloud, iar Allevo este in cautarea unui partener care este dispus sa preia gazduirea Whizzer si oferirea ca serviciu IMM-urilor. Partenerul poate fi: o banca, un operator central precum o casa de compensare, o companie de contabilitate, sau chiar un fintech ambitios.
Functionalitati de baza
Aplicatia preia date din bilantul contabil, fie prin introducere manuala, fie prin import de fisier. Fiecare element este prefixat atat in limba romana, cat si in engleza, facilitand o discutie pe aceeasi lungime d eunda cu posibili investitori straini. Informatiile despre indicatori si categoriile de venituri si cheltuieli sunt prezentate atat ca cifre, cat si in forma grafica, pentru a ajuta la cuantificarea corecta a informatiilor prezentate.
Aplicatia se poate conecta la banci prin interfete de tip API pentru a prelua extrase de cont, singura problema fiind ca in momentul de fata bancile din Romania nu pun aceste date la dispozitia clientilor decat ca fisiere prin intermediul aplicatiilor de internet banking. Ca solutie de compromis, extrasele de cont pot fi importate in aplicatie, de la fiecare banca partenera, pentru fiecare cont deschis.
Bakken & Bæck a dezvoltat un algoritm de reconciliere intre datele disponibile in extrasul de cont si platile sau incasarile instructate. Astfel ca exista o corespondenta intre ce s-a platit, ce s-a incasat, ce urmeaza sa se incaseze si ce urmeaza sa se plateasca. Astfel se genereaza raportul de reconciliere de creante “accounts payable, accounts receivable” pentru a arata evolutia obligatiilor de plata si incasare.
O functionalitate importanta este posibilitatea de a incarca in aplicatie facturile emise si primate. Acestea servesc ca sursa de date pentru a verifica platile facute sau incasarile inregistrate si a construi raportul de previziune de lichiditate. Astfel un IMM poate raspunde foarte usor la intrebari precum: am suficienti bani sa platesc salariile? trebuie sa negociez incasarea unei facturi mai devreme pentru a putea plati facturile scadente? am nevoie de un credit? imi permit cheltuielile planificate in perioada urmatoare?.
Toate aceste rezultate urmeaza sa fie publicate in regim open source sub licenta GPL v3 pe Github, si vor fi accesibile direct de pe Github sau prin portalul fintp.org.
Aplicatia este disponibila in cadrul Allevo in forma beta pentru un eventual demo.