Înainte să se alăture platformei Termene ca chief financial officer (CFO), Silviu Cernat a lucrat mai bine de 12 ani în domeniul bancar. Caută mereu să facă lucruri noi, iar căutarea asta permanentă îi dă energie și îl împinge mereu înainte. La Termene — un loc pe care-l știe de la începuturi și în care a ajuns atras de aceeași dorință de nou — se va ocupa de trei direcții importante: una ține de partea financiară, strategie și achiziția de finanțări noi, a doua — de gestionarea clienților strategici, iar a treia — de dezvoltarea de noi produse, între care se vor afla în curând și analizele financiare la cerere. Silviu e convins că Termene aduce beneficii majore pentru bănci și IFN-uri, domenii pe care le cunoaște în profunzime, dar nu numai. Fie că ești antreprenor, conduci o echipă de vânzări, financiar sau legal ori faci parte dintr-una, folosind o platformă de business intelligence afli în câteva secunde informații complete și actualizate despre actuali sau potențiali clienți sau furnizori, pe care altădată le adunai cu greu, din multiple surse. Iar în mediul de afaceri, timpul face diferența.
Pari genul de om care știe ce vrea de foarte tânăr: colegiu economic, facultate economică, apoi experiență în domeniul bancar. E atât de lin și firesc traseul ăsta pe cât pare sau ai avut și tentative în alte zone?
Lin a fost, din punctul de vedere al dezvoltării profesionale. Adică fiecare pas pe care l-am făcut a fost unul înainte în carieră. Într-adevăr, am ajuns la Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor din Iași după ce-am absolvit un liceu economic, după ce fusesem olimpic la contabilitate.
Prima experiență de job full time a fost într-un departament de logistică. Gestionam un parc auto de vreo 60 de mașini. Prima ofertă de angajare din sistemul bancar am primit-o de la ProCredit Bank. A fost un loc excelent în care să obțin experiență pentru că aveau foarte multă răbdare cu pregătirea și dezvoltarea ta ca om de bancă.
După experiența ProCredit, am avut ocazia să progresez si sa mă dezvolt din punct de vedere profesional în mai multe echipe din diferite bănci, ajungând să gestionez portofolii de clienți lideri de piață în industriile proprii.
Cum ai decis să faci pasul către Termene?
Îmi amintesc că prin 2015-2016 m-am văzut cu Adi [Adrian Dragomir, fondatorul Termene] la o cafea și discutam despre ce înseamnă educația financiară a unui antreprenor și ce presupune să ai o companie sănătoasă din punct de vedere financiar. De un an și ceva ne vedem constant și am discutat de cele mai multe ori despre evoluția business-ului Termene și despre posibilitatea de a atrage finanțări și posibilitatea dezvoltării accelerate. De fiecare dată am avut discuții foarte faine cu Adi în direcția asta. La un moment dat mi-a spus: „Și nu vrei să vii și să facem lucruri împreună, să gândim o strategie și să mă ajuți să obținem finanțările necesare?”
Nu mi-a displăcut această propunere, doar că eu lucrasem doar în multinaționale din 2009 încoace. Și era un pic neobișnuit să fac pasul ăsta, după atâția ani în care lucrezi cu niște proceduri, cu mulți colegi, cu multe departamente, cu un sistem foarte bine reglementat, în care pentru orice acțiune efectuai aveai o procedură în spate. În mediul antreprenorial lucrurile sunt mai complexe, dinamica este de zece ori mai mare decât ce se întâmplă într-o companie multinațională. Aspectele astea le cunoșteam și aveam un sistem de autoapărare. Eram obișnuit să mă dezvolt într-un sistem super-bine reglementat și aveam o oarecare reticență să vin într-un sistem super-dinamic. Și ăsta este motivul pentru care a durat cam un an de zile până când să-i zic lui Adrian: „OK, dacă chiar consideri că ai nevoie de mine și eu te pot ajuta în direcția asta, o fac cu mare drag”. Așa am ajuns în Termene.
Ce beneficii aduce Termene pentru o companie din zona bancară și cea a IFN-urilor?
Are un impact major. Sistemul bancar investește constant în „automatizare” și „digitalizare”. În ultimii ani s-au făcut pași importanți în aceasta direcție, însă sunt de părere că ne aflăm încă la început. Diferența în momentul de față se face prin rapiditate: băncile oferă același tip de produs, cu aceleași caracteristici, și de cele mai multe ori dobânzile sunt cu diferențe foarte mici. Diferența o face timpul în care obții finanțarea.
Impactul Termene în sistemul bancar și în cel al lui IFN-urilor este acesta: digitalizare și automatizare; obținerea unui cumul de informații în 30 de secunde. Dai un click, scoți un raport unde ai toate informațiile necesare pentru verificarea unei companii. Afli dacă acea companie este în funcțiune sau nu, dacă sediul social a expirat sau nu, daca are sau a avut solicitări de insolvență, vezi înregistrările în arhiva electronică, vezi procesele pe care le are acea companie etc. Toate aceste informații le găsești într-un singur raport, informațiile fiind obținute din 17 surse oficiale.
Impactul este major și pe partea de activitate de finanțare, dar si pe partea de onboarding, în momentul în care vrei să deschizi o nouă relație cu un client persoană juridică. Poți să-ți iei informațiile foarte ușor din platforma Termene printr-un abonament sau prin API, care se leagă direct de CRM-urile partenerilor.
Pentru că îmi spuneai că stai de vorbă cu Adrian încă din 2015, sunt curios cum ți se pare că a evoluat Termene în anii ăștia?
Are cea mai mare creștere din industrie, e o creștere constantă, chiar și în perioada pandemiei. Și cred că asta spune tot, din punctul meu de vedere. Avem oferte adaptate pentru fiecare client, pentru că identificăm atent nevoile acestora. Cred că aici facem diferența. Și, în același timp, avem un suport foarte mare din partea echipei de IT: suntem singura companie din industrie care are o echipă de programatori proprie și care dezvoltă constant tehnologii noi și eficientizează constant platforma. Cred că asta este cheia prin care noi suntem mai buni decât competitorii.
Vă vedeți colaborând cu mediul de cercetare, iar daca da, cum credeți că ar impacta acest lucru activitatea Termene?
Colaborarea cu mediul de cercetare este „daily business” la Termene. Colegii noștri din departamentul IT, de fapt l-aș denumi departamentul de cercetare (R&D), se ocupă zilnic cu inovarea, testarea și îmbunătățirea continuă a platformei Termene.
Suntem apropiați de mediul de cercetare ca să putem ține pasul cu inovațiile din industria IT – îmbunătățirea continuă a timpilor de răspuns pentru solicitarea de date, dezvoltare de algoritmi cu ajutorul Machine Learning, dezvoltarea de aplicații noi cu ajutorul tehnologiei NLP (Natural Language Processing). Pe scurt, este vorba despre folosirea inteligenței artificiale pentru a extrage informații din diverse documente, să zicem dintr-un Monitor Oficial, și livrarea lor către utilizator într-o formă concisă.
Termene.ro derulează în prezent un proiect cu fonduri europene cu o valoare totală a investițiilor de 5 milioane de euro. Peste 1 milion de euro au fost deja investiți într-un data center ultramodern, care să ne permită să prelucrăm baza de date uriașă pe care o gestionăm – vorbim despre date complete pentru toate cele peste 1.700.000 de companii înregistrate în România. Restul banilor este investit în cercetarea și dezvoltarea unor module de analiză și prelucrare a datelor brute despre firme pe care le obținem din sursele oficiale, astfel încât rezultatele să conțină informații inteligibile și utile mediului antreprenorial. Un singur exemplu ar fi estimarea cu precizie ridicată a riscului de intrare în insolvență a firmelor.
Un sfat pentru MSP
Aici aș menționa adaptabilitatea și aplicabilitatea la mediul antreprenorial. Soluțiile inovatoare, tehnologice să aibă impact în economie și, în același timp, să identificați și să expuneți „use case-urile” – unde poate fi folosit produsul / tehnologia / serviciul dezvoltat? Pentru ca antreprenorul să identifice nevoia, iar prin aceste use case-uri să înțeleagă de fapt aplicabilitatea și care sunt avantajele implementării: (i) eficiență ridicată, (ii) dezvoltarea economiei verzi – noua strategie pentru creșterea economică a Europei, care va transforma Uniunea într-o economie modernă, competitivă și eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor, (iii) reducerea costurilor etc.