Photo credit: Pexels.com
Consultanța dedicată prin realizarea unei analize de piață pentru internaționalizare, accesul la rețeaua Enterprise Europe Network (EEN), acces la finanțare internațională și participarea la evenimente de networking și de informare reprezintă patru oportunități disponibile toamna aceasta ție, ca antreprenor, prin proiectul PROSME, desfășurat și implementat de MSP.
- Realizarea unei analize de piață pentru internaționalizare (grad de pregătire scalare și export)
În calitate de consultant EEN, sunt disponibil să realizez pentru antreprenorii români care au un plan de internaționalizare o analiză de piață care este utilă în vederea alegerii primei piețe țintă pentru extindere prin export și internaționalizare. De cele mai multe ori, din experiența colaborării anterioare cu fondatori din comunitatea MSP, această analiză este utilă și pentru a identifica dacă prima țară aleasă pentru extindere este cu adevărat cea mai potrivită pentru scalare regională sau internațională. În esență, analiza de piață este un proces util antreprenorilor români care doresc să se pregătească pentru internaționalizare. În primul rând, oferă o înțelegere profundă a piețelor străine și a mediului de afaceri, ceea ce poate ajuta la dezvoltarea unei strategii reușite de intrare în piața țintă.
Iată câțiva piloni principali ai unei analize de piață pe care o propunem antreprenorilor români interesați de internaționalizare:
Dimensiunea pieței: Este important să evaluăm dimensiunea pieței în țara sau regiunea în care dorești, ca antreprenor, să te extinzi. Acest lucru implică estimarea numărului de clienți potențiali, a veniturilor disponibile și a tendințelor de creștere a pieței. De altfel, una dintre cele mai întâlnite greșeli în practica internaționalizării este că antreprenorii își aleg prima piață țintă, adică țara în care se dezvoltă internațional pentru prima oară, fără sa facă o analiză de piață.
Concurența: Aici vom identifica împreună principalii concurenți locali și internaționali și vom evalua punctele forte și slabe ale lor. Vom afla astfel cum ne putem diferenția pe piață. Iată câteva metode concrete prin care putem identifica concurența într-o piață țintă nouă, metode deja testate cu firme antreprenoriale românești: monitorizarea activității companiilor pe platformele de social media B2B, utilizarea bazelor de date de business intelligence, accesarea de baze de date specializate care îți pot furniza informații detaliate despre companiile din piața țintă, inclusiv date financiare, dimensiunea companiei și alte informații relevante. De asemenea, participarea la târguri și conferințe poate oferi ocazia de a întâlni direct concurența și de a obține informații despre produsele, serviciile și strategiile implementate. La aceste activități se poate adauga și citirea presei și a analizele de piață relevante pentru piața țintă, care pot ajuta firmele românești să identifice concurenții și să înțeleaga cele mai noi evoluții ale nișei în care acestea activează.
Reglementările și mediul legal: poți înțelege legile specifice pieței țintă pe care vrei sa te internaționalizezi, inclusiv cerințele fiscale, vamale, de siguranță și de conformitate cu standardele locale. Acest lucru te poate ajuta să eviți probleme juridice și să te adaptezi condițiilor de piață.
Canalele de distribuție: Vom alege împreună canalele de distribuție disponibile și vom evalua care dintre acestea ar fi cele mai potrivite pentru produsele sau serviciile pe care le oferi. În urma analizei, vei decide dacă ar trebui să colaborezi cu parteneri locali sau să dezvolți propriile canale de distribuție.
Analiza SWOT: e important să realizăm împreună o analiză SWOT (puncte tari, puncte slabe, oportunități și amenințări) pentru a evalua poziția companiei tale în contextul pieței țintă în care vrei să intri. Aceasta te poate ajuta să identifici ce fel de resurse și capacități poți aduce în noua piață și care ar putea fi obstacolele în efortul tău de internaționalizare.
Acești piloni pot constitui baza pentru a lua decizii informate cu privire la internaționalizarea afacerii tale și pentru dezvoltarea unei strategii solide pentru a avea succes pe piața străină. Este important să realizăm analiza cu atenție și să căuți sprijin și resurse, inclusiv de la organizații precum Enterprise Europe Network (EEN) sau de la consultanți specializați în internaționalizare.
- Acces la rețeaua Enterprise Europe Network (EEN)
Din experiența mea în ultimul an (2022-2023), accesul la rețeaua Enterprise Europe Network (EEN) îți poate oferi un sprijin semnificativ în procesul tău de internaționalizare. Iată cum EEN poate ajuta în mod specific pe partea de internaționalizare. În primul rând, prin identificarea oportunităților de piață: prin intermediul meu și al colegilor mei consultanti PROSME, EEN îți poate furniza informații detaliate despre piețele străine relevante pentru produsele sau serviciile tale. Astfel, vei putea lua decizii informate cu privire la țările în care să te extinzi.
În al doilea rând, EEN te poate ajuta în demersul tău de căutare de parteneri de afaceri. Concret, vei găsi parteneri locali sau internaționali potențiali, cum ar fi distribuitori, agenți, producători sau parteneri pentru coproducție, care te pot ajuta să te extinzi în noile piețe.
În al treilea rând, ai acces mai ușor la rețele de business: EEN te poate conecta la evenimente, târguri și conferințe internaționale unde puteți întâlni potențiali parteneri de afaceri, clienți sau investitori străini.
- Acces la finanțare internațională
Fie ca ne referim la reteaua EEN, fie le resursele noastre de consultanță și networking din comunitatea MSP, poți primi sprijin să identificăm surse de finanțare pentru expansiunea ta internațională, inclusiv programe europene de finanțare și instituții financiare internaționale. Acest sprijin devine tot mai important în condițiile în care fondatorii de firme startup și scaleup tech observă acum ca sunt mai puține finanțări în piață, iar investitorii care anii trecuți erau deschişi față de investiții noi şi chiar la un anume grad de risc, acum prefera să aștepte în demersul lor de finanțare a companiilor antreprenoriale. Contextul de scădere este evident: finanţările pentru start-up-uri din primul semestru din 2023 au scăzut cu 42%, la valoare de 37 de milioane de euro, potrivit Activize.
- Evenimente pentru fondatori
Evenimentele sunt o resursă utilă la care antreprenorii români pot avea acces prin intermediul proiectului PROSME. Iată doar câteva recomandări pentru septembrie-decembrie 2023 care sunt actualizate în mod constant.
- Competiția CEE Startup Voucher se deschide în septembrie 2023 prin evenimentul „Funding Horizons: Accelerating Growth for CEE Tech Startups”
Cea de-a treia ediție a competiției CEE Startup Voucher, unde startup-urile pre-seed, NU numai din regiunea ECE pot obține finanțare suplimentară și o cooperare valoroasă cu actorii din industrie, va fi lansată cu un eveniment care oferă informații despre strategiile de finanțare, călătoriile antreprenoriale și peisajul complex al startup-urilor. Am fi încântați dacă ați putea răspândi vestea clienților dumneavoastră startup.
Concursul oferă un premiu I în valoare de 20.000 de euro, alte premii în bani și dezvoltarea cooperării cu parteneri corporativi atractivi cu provocări de inovare (atât premii în bani, cât și contracte deschise de inovare).
- Boosting start-ups with intellectual property
În octombrie, Oficiul European de Brevete (OEB) va lansa noul Observator al brevetelor și tehnologiei și vă invită cu căldură la evenimentul său inaugural privind inovarea, drepturile de proprietate intelectuală (DPI) și start-up-urile.
- Global Innovation Expert Program – Bangalore, 27 – 28 noiembrie 2023
Bangalore s-a transformat într-un magnet pentru startup-urile tehnologice datorită climatului său favorabil, a fondului de talente calificate din punct de vedere tehnic, a instituțiilor de cercetare publice și private stabilite și a politicilor guvernamentale proactive. Bangalore găzduiește cel mai mare număr de startup-uri tehnologice din India și al treilea din lume.
- Seminar – Interregional Innovation Investments (I3) Instrument
Apelurile I3 sunt deschise consorțiilor de solicitanți din organizații private (IMM-uri, start-up-uri), instituții publice și medii academice (universități, organizații de cercetare), iar participanții din aceste sectoare sunt invitați să se alăture atelierului.
- Deep Tech CEE Summit & Challenge 2023
Un eveniment care conectează și informează investitori, fondatori de startup-uri, manageri, antreprenori, oameni de știință și parteneri internaționali ai ecosistemului Deep Tech.
Claudiu Vrînceanu, autorul acestui articol, este expert scaleup în cadrul rețelei Enterprise Europe Network.
Despre Enterprise Europe Network Romania
Enterprise Europe Network (EEN) este inițiativa Uniunii Europene, fiind cea mai mare rețea care sprijină întreprinderile să inoveze și să își dezvolte activitatea pe alte piețe, prin servicii specializate acordate de experți din cadrul a peste 600 de centre, cu expertiză specifica, situate în fiecare regiune a Uniunii Europene si nu numai. Proiectul „PROSME – Promovarea IMM-urilor din România prin intermediul Enterprise Europe Network” oferă companiilor și întreprinzătorilor din Macroregiunea 3 servicii de sprijin în domeniul dezvoltării afacerilor, prin punerea la dispoziția organizațiilor din județele componente ale regiunilor București-Ilfov și Sud-Muntenia resursele a peste 600 de organizații partenere în Rețeaua Enterprise Europe Network.
Proiectul sprijină competitivitatea și sustenabilitatea întreprinderilor (IMM) din Macroregiunea RO3 pentru a beneficia de oportunitățile oferite de Piața Unică și piețele globale, pentru a inova, a se dezvolta și extinde la nivel internațional.
Totodată, își dorește să creeze un context și să asigure un cadru de servicii pentru IMM-uri, care să le asiste în redresarea din criza pandemică.
MSP este partener în cadrul acestui proiect.