“Nu putem descoperi noi oceane dacă nu avem curajul să ne îndepărtăm de mal”, spunea scriitorul francez Andre Gide.
În felul acesta, multe dintre firmele românești (de tip startup și scaleup) încearcă să-și extindă operațiunile pe alte piețe externe în speranța diversificării surselor de venit și creșterii cifrei de afaceri.
Pe cât de atrăgătoare este această cale de creștere pentru companiile românești, pe atât de complex este procesul. Dacă analizăm barierele care frânează extinderea firmelor pe piețele externe, vedem un potențial mare de sprijin pentru exporturi și internaționalizare. Antreprenorii români au nevoie de o tranziție ușoară în piață țintă, prin minimizarea riscurilor printr-un ajutor mai mare pe piețele externe. De asemenea, managerii întâmpină bariere personale în procesul de internaționalizare. Spre exemplu, lipsa conexiunilor, a cunoștințelor și a informațiilor despre piața țintă.
Astfel, cele mai importante bariere interne (care țin de firmă) semnalate de antreprenori în extinderea pe piețele externe sunt menținerea unor prețuri competitive și concurența puternică din piața țintă, în timp ce lipsa sprijinului, birocrația și necunoașterea legilor din țara țintă sunt cele mai semnificative bariere externe enunțate de fondatorii români în procesul de internaționalizare. De asemenea, lipsa personalului specializat în internaționalizare a reprezentat o barieră pentru o parte dintre firmele românești atunci când s-au extins peste hotare.
Asociația „Măgurele Science Park” (MSP) este partener în cadrul Proiectului „PROSME – Promovarea IMM-urilor din România prin intermediul Enterprise Europe Network”, proiect co-finanțat de către Comisia Europeană prin EISMEA (European Innovation Council and SMEs Executive Agency), care oferă companiilor și întreprinzătorilor servicii de sprijin în dezvoltarea potențialului lor inovativ și de afaceri pentru creșterea competitivității și dezvoltarea inteligentă și durabilă, prin punerea la dispoziție resursele a peste 600 de organizații partenere în Rețeaua Enterprise Europe Network. La ce au acces firmele în cadrul acestui program?
- Consultanță pe partea de finanțare
Problema: Internaţionalizarea implică pentru firme eforturi financiare suplimentare. De altfel, această problemă, alături de obţinerea accesului la „informaţii de mare valoare”, se află pe primele locuri în lista de priorităţi ale firmelor ca principală problemă cu care se confruntă la începutul operaţiunilor de internaţionalizare.
Soluţie: Enterprise Europe Network pune la dispoziție informații despre oportunitățile de finanțare și programele de finanțare ale UE. Prin comunicarea acestora la timp, încercăm să activăm companiile, fondatorii și alte organizații să utilizeze oportunitățile oferite de programele europene.
- Informații despre piața țintă
Problema: Accesul la informații despre piață reprezintă una dintre principalele preocupări ale companiilor românești care doresc internaţionalizarea sau care sunt la început de drum în acest tip de proiect de creștere regională și globală. Numeroase firme, îndeosebi cele mici și medii, nu au la dispoziție resurse şi expertiză necesare pentru a identifica oportunităţi de business, potenţiali parteneri, practici comerciale din alte ţări, proceduri de export. Pentru a creşte numărul firmelor internaţionalizate, este esenţial să fie asigurat un acces mai uşor la acest tip de informaţii.
Souție: Enterprise Europe Network pune la dispoziție prin organizații precum Asociația „Măgurele Science Park” informații de contact ale organizațiilor suport din diferite țări. De asemenea, punem la dispoziție informații de bază despre cum să înființăm o companie într-o țară străină. În comunitate vei găsi rapoarte specifice fiecărei țări care oferă o idee de bază despre formularele de companie disponibile în fiecare țară, cum poate fi înființată o companie, mediul de afaceri, politică de investiții, impozitarea și legislația muncii.
Punerea la dispoziţia firmelor de informaţii relevante privind internaţionalizarea implică un domeniu larg, iar EEN oferă acces la programe care susţin întâlnirea firmelor cu interese și obiective de business comune, furnizarea de informaţii privind pieţele străine și cooperarea transfrontalieră şi constituirea de reţele pentru serviciile de informare.
- Consultanță specializată în internaţionalizare
Nevoia: Lipsa accesului la resurse umane specializate în internaționalizare și lipsa proceselor care susțină procesul de creștere reprezintă două dintre provocarile firmelor românești care vor să se extindă global.
Soluțiile: Alături de consultanții și experții noștri, vei primi îndrumare strategică și ajutor practic de care ai nevoie pentru a-ți extinde afacerea pe noi piețe. Lucrăm alături de managementul companiei și de echipa proprie pentru a crește mai rapid și mai eficient.
Printre serviciile de consultanță în internaționalizare se numără: i) mapare nevoi internaționalizare, ii) grad de pregătire pentru internaționalizare, iii) market readiness: cum să-ți alegi prima piață țintă, iv) market opportunity plan, v) poziționare și marketing în piața țintă, vi) identificare și matchmaking parteneri internaționali.
4. Conectare, comunitate și evenimente
Nevoie: Firmele românești au nevoie de programe care susțin întâlnirea altor firme globale cu interese comune în care să găsească și oportunităţi de afaceri. În acest context, firmele locale sunt tot mai implicate în platforme pentru organizarea de evenimente în care sunt distribuite informaţii privind serviciile şi instrumentele de internaţionalizare. Firmele românești caută seminarii organizate la nivel local şi, în mod ideal, toţi actorii locali participă la etapa de planificare pentru a include toate experienţele relevante cu privire la necesităţile şi preferinţele antreprenorilor.
Soluție: EEN oferă chiar acest lucru: în platforma online sunt prezentate evenimentele planificate şi tot aici se publică programele şi prezentările după eveniment. Acest fapt face comunicarea mai eficientă şi oferă un serviciu tuturor companiilor interesate. Iar în cadrul aceleiaşi platforme sunt disponibile o serie de instrumente şi anume documentul de proiect în care sunt descrise procesul şi conţinutul evenimentelor, un model de program/invitaţie, un formular de feedback şi o foaie de parcurs.
Câteva exemple de evenimente prezentate și puse la dispoziție de Măgurele Science Park prin intermediul PROSME -EEN:
- Health Valley Event 2023 – on site – Olanda – 30 Martie 2022
- Brokerage for digitalisation of manufacturing SMEs
- Elevator Accelerator March 2023 – August 2023
- Eveniment de matchmaking: Hybrid b2b matchmaking at BUD-GRYF & HOME FAIR 2023 – Szczecin/Polonia
- AMULET 2nd Open Call- Looking for SMEs to develop lightweight materials for the Automotive, Aerospace & Aeronautics, Energy and Building sectors
Claudiu Vrînceanu – expert scaleup în cadrul rețelei Enterprise Europe Network