Povestea NextLab.Tech. Ce înseamnă NextLab.Tech? De unde ideea acestui concept?
Este o inițiativă începută în anul 2019 al cărui obiectiv este să popularizeze pedagogiile inovative în școlile din România, să pregătească copiii pentru meseriile viitorului.
Începând din 2020, funcționează ca și parte integrantă a programului Romanian Tech Nation, care își propune să educe 1.000.000 (un million) de tineri, în special elevi, din domenii relevante pentru profesiile viitorului, cum ar fi robotica, biotehnologie și altele. În acest moment, este cel mai mare concurs de robotică din România și care, de la început, a avut foarte mult succes. Avem 44.000 de utilizatori în sistem și are trei categorii mari de actori.
Pe de o parte Asociația ”Clubul Informaticii Economice” fondată de cadre didactice din Facultatea de Cibernetică (ASE), care organizează efectiv concursul, Banca Comercială Română, și alți sponsori cum ar fi Dacia Renault și Global World, dar și colaboratori precum Asociația ”Măgurele Science Park”, care sunt susținători ai proiectului și în al treilea rând avem o platformă inovativă bazată pe inteligența artificială NexLab.Tech, care permite să derulăm pe scară largă concursul și inițiativa de formare în domeniul roboticii (exemplu ar fi, inclusiv, accesul copiilor din zonele defavorizate – prin programul ROBOPROF)
Cine este Răzvan Bologa?
Sunt profesor la Facultatea de Cibernetică Statistică și Informatică Economică, Academia de Studii Economice. Conduc Asociația ”Clubul Informaticii Economice” și, de asemenea, m-am ocupat împreună cu colegul meu, Andrei Toma, de realizarea platformei, NextLab fără de care nu ar fi fost posibilă această dimensiune a iniţiativei.
Despre colaborarea cu Asociaţia ”Măgurele Science Park”
Colaborarea cu Asociaţia ”Măgurele Science Park” a început în anul 2020. Iniţial am avut câteva cursuri în SmartLab Măgurele, dar care au fost oprite din cauza pandemiei. Au continuat online. MSP a susţinut mai mulţi elevi din Ilfov, pentru a participa la concursul NextLab, unde am organizat o serie de activităţi. Începând cu anul 2021 avem şi tabere de vară, tabere urbane cu desfăşurare la Măgurele, respectiv la SmartLab Măgurele.
Tabere Urbane? Care sunt obiectivele acestui program? Dar activităţile?
Suntem la prima ediție. Există, în acest moment, două locații pentru aceste tabere, una este în București alta este în Măgurele. Începând cu anul viitor avem mai mulți doritori, în special din zone turistice, cum ar fi Bran, Brașov. Interesul nostru este să susținem entități care vor să organizeze. Noi doar oferim tehnologia pentru ca taberele respective să aibă componentă de robotică. Şi trebuie să găsim parteneri care să dorească să organizeze aceste tabere, iar noi putem să le punem la dispoziţie toată platforma tehnologică necesară, mentori, training, cu alte cuvinte, tot set-up-ul care este necesar pentru a face să funcționeze un Smart Lab.
Ne povestiţi pe scurt şi câteva detalii tehnice, mai exact ce presupune acest proiect, Tabere Urbane? Şi, nu în ultimul rând, despre reacţiile participantilor, ale copiilor angrenaţi în acest proiect?
Copiii sunt foarte încântați. O tabără urbană funcționează în felul următor. Ei vin timp de cinci zile. În această perioadă asamblează un robot. Sunt diverse niveluri de dificultate – pentru începători care nu au mai avut de-aface cu robotica, dar există și roboți pentru elevi mai avansați. Aproape toți elevii care vin sunt începători. Unii dintre ei au mai făcut practică în anii anteriori. În plus, avem și componenta Digital Story Talent, pe care punem accent pe perioada taberei urbane.
Adică, timp de patru zile construiesc robotul și în a cincea zi fac Digital Story Telling, ceea ce înseamnă realizare de video, efecte, tranziții, fundal sonor, elemente multimedia, astfel încât să devină capabili să spună povestea și în mediul digital. Dar aici vom reveni într-un articol următor, în care vom povesti şi vom prezenta rezultatele finale complete ale programului – rezultate în care participarea şi implicarea lor este de 100%.
Pentru nivelul începător sunt necesare cunoștințe de citit, scris și anumite elemente minimale de matematică. Adică, vârsta de 8 ani ar putea fi un început bun. Pentru un nivel avansat, evident, trebuie să știe anumite elemente de programare, să utilizeze diverse instrumente cum ar fi, un ciocan de lipit, să facă conexiuni la nivelul plăcuțelor programabile și al senzorilor, printare 3D precum și o serie de alte elemente care sunt necesare în procesul de realizare. Există și un al patrulea nivel la care vor putea ajunge. Acela de a construi o mică roboseră(care să producă fructe şi legume reale). Este un parcurs care poate fi valabil după aproximativ 3 – 4 ani de participare la astfel de programe.
Tabere Urbane – Proiect de viitor?
Taberele urbane pot fi un proiect de viitor mai ales în zone cu multă tehnologie, cum este orașul Măgurele. Evident, aici este nevoie ca pe lângă componenta de robotică, să mai existe și alte activități atractive.
De asemenea, sunt o serie de aspecte de natură logistică, legate de cazare, alimentație, pe care trebuie să le gestioneze un partener și ele pot fi foarte atractive. Am primit foarte multe cereri. Sunt mulți copii și părinți care doresc să trimită copiii la o bază științifică adică unde să învețe ceva. Asta nu se face la școală și cred că Măgurele este un loc excelent în acest sens.
Sunt foarte încântaţi să vadă, că pot construi, în realitate sisteme de genul acesta. Avem copii care la vârsta de 8 – 9 ani, ştiu că bombele nucleare provoacă cutremure, cunosc procesul de creare a unui laser etc. O mulțime de copii sunt interesați de știință și își petrec timpul pe lângă activități recreaționale, în spațiul cibernetic. Caută și cunoștințe științifice pentru că, până la urmă, din învățare pentru un copil deriva plăcere și atunci dacă vede un proiect atractiv, de robotică, tehnologii agricole avansate, ei sunt foarte interesați dornici să participe.
Orice copil care a fost expus la aceste tehnologii va avea o altă perspectivă asupra modului în care vrea să trăiască și asupra lumii.
Care sunt beneficiile acestui program?
Elevii trebuie să fie pregătiți pentru meseriile viitorului. Acestea sunt doar mijloace pentru a-i pregăti. Vrem să gândim niște proiecte transdisciplinare. Nu ne interesează rezultatul proiectului în sine, deşi, de exemplu, un roboțel de udat florile poate fi util când se pleacă în vacanță.
Rezultatul pe care noi trebuie să-l obținem, este că, ei vin să dobândească științele și abilitățile necesare să lucreze în economia viitorului unde, vor folosi preponderent roboți și imprimante 3D, drone, biotehnologie și multe altele, care nu sunt acoperite în acest moment de către școală.
Suntem un proiect educațional. Suntem o companie care oferă tehnologie de învăţare, robotica fiind una din aplicațiile acestei tehnologii. Scopul final este ca elevii să fie pregătiţi pentru meseriile viitorului.
Asociaţia MSP, un partener de viitor?
Sunt foarte interesat să colaborăm cu Asociația Măgurele Science Park. După cum spuneam, Măgurele reprezintă cea mai mare aglomerare de tehnologie din România, se află foarte multă tehnologie pe platformă. Pe lângă utilitatea ei științifică are și o mare valoare educațională. Copiii pot să înțeleagă mai bine lumea văzând tehnologia de acolo, chiar la un nivel strict de prezentare. Cred că ar putea fi un proiect de viitor , la Măgurele există și o componentă de „școala altfel” care să funcționeze în regim permanent, iar noi să putem asigura partea de robotică. Este ceva ce facem deja și putem să extindem.
Răzvan Bologa, NextLab.Tech – profesor și îndrumător în cadrul primului proiect Tabare Urbane, în cadrul căruia Asociația ”Măgurele Science Park” este partener.