În săptămâna 16 – 20 august 2021 a avut loc a doua sesiune de „Tabere Urbane de robotică și programare” care s-a desfășurat la Măgurele în spațiul de la SmartLab, organizat de către Nextlab.tech în colaborare cu Asociația ”Măgurele Science Park”. SmartLab este o inițiativă a asociației MSP de tip “laborator inteligent“, prin care se dorește promovarea tehnologiilor noi (programare, imprimare 3D, robotică, realitate virtuală) elevilor în scopul atragerii acestora către domeniile STEM.
Taberele urbane sunt un proiect de pregătire a tinerilor pentru meseriile viitorului, iar programe de acest gen sunt inițiative care își propun să îi pregătească pe tineri și ai familiariza cu noile tehnologii.
”Rezultatul pe care noi trebuie să-l obținem, este că, ei vin să dobândească științele și abilitățile necesare să lucreze în economia viitorului unde, vor folosi preponderent roboți și imprimante 3D, drone, biotehnologie și multe altele, care nu sunt acoperite în acest moment de curricule școalare.”, spune Răzvan Bologa, profesor și îndrumător proiect din partea Nextlab.tech într-un interviu acordat asociației MSP.
Ce se întâmplă de fapt într-o “Tabăra Urbană de robotică”?
Timp de patru zile, tinerii află mai multe despre construirea unui robot, primesc un kit de robotică și practic construiesc robotul. În această tabară unii copii au lucrat la construirea unui robot educațional simplu, nivel începători, dar au fost și tineri mai avansați (n.red. în sesiunea anterioară din luna iulie) care au lucrat la realizarea unor roboți imprimați 3D care îngrijesc plante.
”Taberele urbane pot fi un proiect de viitor mai ales în zone cu multă tehnologie, cum este orașul Măgurele. Evident, aici este nevoie ca pe lângă componenta de robotică, să mai existe și alte activități atractive”, punctează Răzvan Bologa în același interviu.
Însă experiența participanților este cea mai importanta, așa că am aflat chiar de la cei mici cum a fost în “Tabăra urbană de robotica” de la SmartLab Magurele:
1. Cum a fost experiența ta în Tabăra urbană de robotică?
”Mi-a placut foarte mult pentru că am făcut pentru prima data roboți și am făcut și activități extra cum este vizita la institute de cercetare, unde am aflat despre cutremure (n.red vizita la Institutul Național de Cercetare – Dezvoltare pentru Fizica Pământului, INCDFP), (Iulia , 12 ani).
”Experiența a fost frumoasă, am învățat să fac roboți, e pentru prima data când fac roboți”, (Luca 11 ani)
”A fost interesant pentru că nu am mai făcut așa ceva niciodată. A fost ușor pentru că sunt obișnuită să lucrez cu calculatoarele, dar la robot am avut ceva dificultăți, dar m-am descurcat. Mi-a plăcut foarte mult pentru că am făcut activități diverse”, (Ana, 9 ani).
”A fost interesant. Până acum am făcut doar programare, dar nu am programat roboți. Nu înțelegeam la început codurile, dar până la urmă m-am descurcat”, (Maria, 12 ani).
”A fost frumos, interesant, am mai făcut programare la școală, dar aici a fost diferit. La școală făceam programe în CC+, dar aici am asamblat un robot, chiar dacă era dificil să asamblez șuruburile”, (Mario, 12 ani).
”A fost o experiență unică faptul că poți să creezi roboți și să înveți despre programare, faptul că la început toată lumea era pentru el, după am început să ne cunoaștem să socializăm și să ne simțim ca niște colegi de clasă care ne cunoaștem de mult timp”, (Daniel, 13 ani).
2. Cum crezi că cele învățate în tabără te va ajuta pe viitor?
”Un pas înainte pentru a mă decide dacă fac programare sau robotică pe viitor”, (Iulia, 12 ani).
”Să fac roboți performanți”, (Luca 11 ani).
”Vreau să fac un job pe viitor din așa ceva”, (Ana, 9 ani).
”Îmi place programarea, dar sunt fascinată de roboți. Aș mai vrea să fac roboți, să învăț mai multe despre ei. Ce voi face cu robotul, cred că vreau să îl dezasamblez și să văd dacă pot să reprogramez altceva”, (Maria, 12 ani).
”Știu cum să mă descurc mai bine și am înțeles mai bine cum să fac un robot”, (Mario, 12 ani).
”Cred că această tabără a fost o introducere mai profundă despre robotică și programare, mai ales că aș vrea să continui pe domeniul IT (la NASA). Am început să înțeleg anumite limbaje de programare”, (Daniel, 13 ani).
3. Cum ți s-a părut modulul de printare și modelare 3D? Ce obiect ai realizat?
”Știam despre programul Tinkercad, dar e prima data când am lucrat și a fost foarte interactive. Am printat un breloc cu numele meu. Voi veni și anul viitor”, (Iulia 12 ani).
” A fost interesant Modelarea 3D, am făcut un obiect și cred că o să mai lucrez și acasă cu Tinkercad”, (Luca, 11 ani).
”Nu am mai lucrat niciodată cu imprimantele 3D, a fost interesant, am lucrat prima data în Tinkercad. Obiectul pe care l-am printat este numele robotului Mia. O să mai lucrez de acasă să înțeleg mai bine”, (Ana, 9 ani).
”Modelarea 3D a fost ceva nou pentru mine, am mai făcut figuri geometrice, dar .niciodată nu le-am pus în aplicare fizic. Am văzut cum se printează fizic în timp real. Am printat un obiect în formă de inimă cu numele robotului Bluerobot”, (Maria, 12 ani).
”Modelare 3D am mai lucrat la școală, știam cum se lucrează în Tinkercad, nu a fost așa greu. Dar pentru prima data am văzut cum se printează, a fost interesant să văd real cum printează o imprimantă. Obiectul pe care l-am creat și printat este o broscuță, pentru că îmi plac broscuțele”, (Mario, 12 ani).
”Legat de Modelarea 3D a fost interesant, desi am mai întâlnit, nu am avut posibilitatea să văd pe viu, dar această tabără m-a ajutat să intru în lumea 3D. Am văzut pe viu cum se printează și a fost fantastic. Pentru că am văzut cum se poate crea un obiect 3D aș vrea să mai continui cu căteva proiecte legate de imrpimarea 3D. Obiectul pe care l-am făcut a fost carcasa unui robot”, (Daniel, 13 ani).
”A fost foarte bine, programul a fost destul de încărcat, dar a la final a ieșit foarte bine, mai ales că am avut impreuna cu elevii și activități “extra – robotica” (cum a fost vizita la INCDFP, organizata in colaborare cu asociatia MSP), unde tinerii au primit informatii de la specialisti despre cutremure. Practic, tinerii au parcurs cateva etape, precum: vizualizare tutorial, asamblare roboți, modelare 3D și videopitching la final. În final au “aparut” și roboțeii și a fost organizat si videopitch-ul”, punctează Sergiu (mentor).
Ce urmează?
Toți participanții la “Tabăra urbană de robotica” vor fi invitați să participe la concursul național de robotică care va fi organizat în luna decembrie 2021, pentru a împărtăși din experiența acumulată și a prezenta robotul realizat în sesiunile din vară (iunie si august 2021).
Imagini din Tabăra Urbană sesiunea II 16 -20 august 2021