Luna aceasta, am discutat cu Daniel Văduvă, co-fondator al start-upului din tehnologie, Kalium Labs, ce s-a numărat printre cele care au reprezentat România la evenimentul CES 2019, recunoscut drept cel mai mare târg de tehnologie pentru consumatori din toată lumea.
1.Povestește-ne, te rog, despre produsul dezvoltat de tine.
Primul produs dezvoltat de noi în 2017 nu este așa ușor de definit. Una dintre funcțiile lui de bază este boxa audio cu conexiune Bluetooth și Wi-Fi dar conform clienților noștri este mult mai mult. Pentru unii este un supererou, pentru alții o decorațiune iar pentru mulți un topic de conversație cu prietenii și colegii de la muncă. Am primit un mail de la un client care explica cât de mult i-a schimbat viața produsul nostru. Înainte să îl instaleze la birou nu prea vorbea cu niciun coleg, acum se adună în birou la el să asculte muzică.
2.De unde a pornit ideea?
Ideea s-a născut în 2016. Lucram la un design de aplicație pentru o firmă din Dubai. Voiam să facem un clip de prezentare și aveam nevoie de o boxa diferită. După un studiu de piață detaliat, nu am identificat niciun produs în range-ul pe care îl voiam, dar am descoperit că piața audio are nevoie de un refresh. Ne-am apucat să facem niste schițe de design pentru amuzament. Pe măsură ce testam diverse idei de design, ne-am îndrăgostit de ideea de a crea o boxa sub forma umanoidă și cu veleități de super erou. 500 iterații de design și 6 luni mai târziu am avut varianta finala de design.
Este destul de greu să dezvolți un produs inovativ în Romania. Toți ne-au spus că nu merita să investim timp și bani.
3.Cum dezvolţi un produs de acest tip în România? Te rog să punctezi sursele de finanțare.
Este destul de greu să dezvolți un produs inovativ în Romania. Toți ne-au spus că este o idee proastă, că nu merita să investim timp și bani. Am finanțat ideea din surse proprii. Eram angajat în perioada aceea și lucram de la 9 la 17:00 și de la 19:00 la 23:00 la proiectul Sound Heroes. Cu banii câștigați la job, mi-am finanțat ideea și proiectul, am avut noroc pentru că aveam un salariu mare și am putut să susțin cheltuielile. M-am asociat cu un om de afaceri din Franța cu experiență în producție și împreună am lansat Sound Heroes. Prima lansare a fost un eșec total, dar am învățat o lecție importantă. Daca vrei să ai success trebuie să fii implicat 100%. Am renunțat la job și mi-am dedicat tot timpul în a face acest proiect un succes. Am avut și o oferta de vânzare a 45% din firmă pentru 2.000.000 euro, pe care am refuzat-o. Am regretat acea decizie de multe ori pentru că au fost momente când am avut nevoie de ajutor dar am reușit să răzbatem și să mergem înainte.
Prima lansare a fost un eșec total, dar am învățat o lecție importantă. Daca vrei să ai succes, trebuie să fii implicat 100%.
4.Te-ai vedea colaborând cu un centru de cercetare pentru dezvoltarea unui produs?
Din 2016, noi am mai lansat produse și o colaborare cu un centru de cercetare ar fi ideală. Noi știm să facem prospectarea pieței și să identificăm produsele ce vor avea succes. Ne lipsește un departament de cercetare pentru a putea să facem prototipuri pentru lansare și gata de producție.
5.Din punctul tau de vedere, care ar fi barierele in dezvoltarea de parteneriate si proiecte dintre mediul de cercetare si cel de business?
O bariera mare este că cercetătorii nu văd beneficiile lansării în piață a unui produs. Se cercetează foarte mult în România, se dau și fonduri europene pentru aceste activități, dar rezultatul final trebuie să se reflecte în beneficiile pentru clientul final. Am văzut multe produse și idei foarte bune dezvoltate și pe urma lăsate să se adune praful pe ele într-un depozit cu diplomele aferente. După succesul avut, am reușit să închei parteneriate cu firma care să dezvolte produse gândite de firma mea dar cred că mulți designeri de produs ar beneficia de un parteneriat cu un centru de cercetare.