Descriere:
INCDFP și Centrul pentru Studii de Risc, Modelare Spțială și Dinamica Sistemelor Terestre și Costiere (CRMD) al Facultății de Geografie, Universitatea din București au dezvoltat recent o metodologie care oferă capabilități avansate de analiză a implicațiilor directe și indirecte ale hazardelor naturale asupra rețelelor de transport. Metodologia este integrată într-un toolbox pentru ArcGIS, intitulat Network-risk, testat cu succes pentru București, contribuind la estimarea timpilor de intervenție pentru ambulanțe și pompieri, în cazul producerii unui cutremur major. Metodologia poate analiza diferite tipuri de rețele de transport, ținând cont de conectivitatea segmentelor, restricții și capacitate de transport, poate evalua probabilitatea de obturare a segmentelor, datorită unor cauze precum colapsul clădirilor, podurilor etc., poate ține cont de trafic anterior și posterior dezastrului analizat (analiză și în dimensiune temporală), poate fi integrată în timp aproape real și poate ține cont de capacitățile de intervenție existente. Algoritmul Djikstra este utilizat pentru calculul rutelor cele mai scurte sau sigure.
Network-risk permite utilizarea și în alte zone de studiu, pentru:
- diferite tipuri de hazard (cutremur, alunecări de teren, inundații etc.);
- diferite tipuri de rețele de transport (rutier, feroviar, rețele electrice, distribuție gaze sau apă etc.);
- diferite niveluri (local, regional, național).
Domenii de aplicabilitate:
Asistență în luarea deciziilor de intervenție în cazul dezastrelor naturale (nu doar cutremure) sau contribuție la modele de risc seismic și continuitate a afacerii, permițând:
- identificarea zonelor cu acces limitat în cazul dezastrelor naturale și implicațiilor directe și indirecte ale acestora;
- evaluarea și planificarea distribuției mașinilor de intervenție (ca locație și capabilități) și a facilităților (unități de primire urgențe/detașamente de pompieri etc. și capabilități ale acestora);
- estimarea numărului de unități de intervenție necesare și a timpului total al misiunilor, pentru scenarii reprezentative sau situații reale;
- identificarea drumurilor vitale sau a drumurilor ocolitoare importante;
- identificarea rutelor optime pentru diferite tipuri de vehicule;
- estimarea pagubelor economice rezultate din creșterea timpilor de parcurs.
Network-risk poate fi utilizat în elaborarea scenariilor la cutremur și fundamentarea planurilor pentru reducerea riscului seismic (a contribuit deja la Proiectul RO-RISK, în pregătirea exercițiilor SEISM și la actualizarea Concepției Naționale de Răspuns Post-Seism, putând oferi suport și în elaborarea planurilor de amenajare a teritoriului – componenta risc natural).
Contact: Dr. Dragoș Toma-Dănilă – [email protected]

